Bericht 4 Singgigi, Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van John & Miranda - WaarBenJij.nu Bericht 4 Singgigi, Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van John & Miranda - WaarBenJij.nu

Bericht 4 Singgigi, Lombok

Door: John & Miranda

Blijf op de hoogte en volg John & Miranda

20 Mei 2008 | Indonesië, Batavia

Hallo,

We schrijven dit bericht vanuit Singgigi op Lombok. We lazen dat het inmiddels alweer regenachtig is in Nederland. Jammer hoor, heel jammer. Maar bekijk het net als wij positief: wat er nu valt, valt er over anderhalve week niet! :-)

De dag na de dolfijnentocht zijn we verder getrokken naar Amed. Onderweg zijn we gestopt bij een tempel in Jagaraga. De tempel was aardig, maar het mooist was de gids die ons rondleidde. Een vriendelijk oud mannetje met pretoogjes en alleen nog een paar rotte tanden in z'n mond. Hij vertelde enthousiast en geestig over zijn tempel en z'n geschiedenis. Zijn uitleg over alle Hindoe goden was bijna niet te volgen, maar dat gaf niks, de man zelf was boeiend genoeg. Naast gids was hij ook priester van de tempel en had hij een eetstalletje tegenover de tempel. Zijn vrouw had net een pan op het vuur staan, dus dat wilden we natuurlijk wel even proeven: heerlijke (en hete) kip met rijst en mie soep. Heerlijk!

Vanuit ons hotel in Amed konden we zo de zee in om te snorkelen. Het aantal vissen is hier iets minder dan op de vorige plek, maar we hebben weer andere soorten en kleuren gezien en het koraal is hier mooier van kleur.

Na twee dagen hebben we weer een taxi gehuurd naar onze volgende plek: Padang Bai. In Padang Bai hebben we een hele dag een taxibusje gehuurd om door het oostelijk deel van Bali te touren. Onderweg weer prachtig groene rijstvelden gezien (bij Sidemen) en in Klungkung o.a. even naar een markt geweest. Allemaal Balinese lekkernijen en natuurlijk weer even proeven! Ook zijn we de Besakih tempel op de helling van de Gunung Agung vulkaan bezocht, de grootste en belangrijkste tempel voor de Balinesen. Hier moest ook John een sarong dragen. (Nee, deze foto komt niet op de site!)
's Avonds hebben we in een warung in Padang Bai bij het strand gegrillde vis (mahi mahi) gegeten. Na het bestellen stak de man de straat over naar het strand en maakte daar een vuurtje van kokosnootschillen. Hierboven werd onze mahi mahi gegrilld en vervolgens geserveerd met knoflooksaus. Waanzinnig lekker!

Eergisteren (zondag) zijn we met de boot in zo'n 8 uur overgestoken van Bali naar Singgigi op Lombok. In Singgigi werden we meteen door allerlei vervelende snuiters aangesproken die ons een hotel aan wilden smeren. Dat gebeurt wel vaker, maar deze waren erg irritant en vasthoudend en ik had de neiging om er een paar te wurgen.
Gisteren hebben we wat gelezen, gezwommen en rondgewandeld in Singgigi en hebben we weer eens een heerlijke massage gehad.

Vandaag zijn we de hele dag met een taxichauffeur/gids op pad geweest en hebben o.a. een vissersdorpje, een tofu fabriekje, schitterende rijstvelden met waterbuffels en enkele traditionele Sasak dorpjes bezocht. Lombok is veel minder toeristisch dan Bali. Gedurende de hele dag vandaag zijn we geen enkele andere toerist tegengekomen. Lombok is in tegenstelling tot Bali voornamelijk islamitisch. Hier dus bijna geen Hindoe tempels, maar overal moskeeën. De mensen hier op Lombok zijn, voor zover mogelijk tenminste, nog vriendelijker dan op Bali.
Kinderen ( en ouderen trouwens ook)in de traditionele Sasak dorpjes vinden het geweldig als je een foto van ze neemt, waarna ze zichzelf tot grote hilariteit op het LCD-schermpje van de camera terug kunnen zien.
Onderweg kwamen we trouwens ook nieuwbouw dorpjes tegen met piepkleine huisjes die de bevolking op afbetaling konden kopen. Er waren er nog maar een paar verkocht, want de aflossing van ongeveer 3,50 euro per maand is voor veel gezinnen niet op te brengen!
In een van de oude dorpjes was er een oudere man met zwarte tanden van de pruimtabak (hij dacht zelf dat hij ongeveer 60 of misschien wel 70 jaar oud was.) die John een paar keer in z'n arm kneep en toen hard begon te lachen. Volgens de gids vond hij mijn armen maar niks: weinig spieren en helemaal niet sterk. Goed, daar ging mijn ego! :-( Toen de gids uitlegde dat wij in Nederland niet elke dag op het land werken en ons werk groetendeels bestaat uit schrijven, begreep hij het wel. Gelukkig zei zijn vrouw (met net zulke zwarte tanden) dat ze mij erg knap vond. Dat maakte natuurlijk weer wat goed!
In een ander dorpje konden we mee eten met soort papaya-snacks met heeeeel veeeel chili. Natuurlijk hebben we dat gedaan. Het was erg spicy, maar wel lekker en heel aardig dat we zo mee mochten eten!

Nou, morgen rijden en varen we naar ons tropische bounty eilandje Gili Trawangan, waar we drie dagen blijven en hopelijk veel kunnen snorkelen. Daarna varen en rijden we terug naar Sanur op Bali waar we de laatste paar dagen zullen blijven.
De afgelopen week hebben we weer enorm genoten en we zijn van plan dat de laatste anderhalve week ook nog te doen. Groetjes aan iedereen en tot de volgende keer!

Miranda en John

• 20 Mei 2008 - 12:24

René En Marian:

Wat is het daar toch heerlijk met al dat eten en zo en wat een ervaringen doe je toch zo maar even op, onvergetelijk.
    Geniet er maar heerlijk verder van, hier wordt het weer ook weer beter dus kunnen wij ook weer van het buitenleven gebruik maken.

Groetjes en tot horens

• 20 Mei 2008 - 12:25

René En Marian:

Zie nu pas de foto's, lekker bekkie

• 20 Mei 2008 - 13:27

L&P:

Wat zien jullie veel! Mooi foto's! Willen jullie nog wel terug? We bedoelen maar: mooi weer, lekker eten,puppy's, en een hypotheek van 3.50 per maand.Alleen jammer dat ze daar geen tandartsen hebben. Het weer is hier al weer een stuk beter. De regen is over, overdag rond de 19 gr. en het word nog beter.Veel plezier en we blijven jullie volgen.Doei.

• 20 Mei 2008 - 18:57

Roelyn:

He he eindelijk weer een nieuw bericht.. geweldig om de belevenissen van jullie te lezen. Veel plezier en geniet er nog van ... !!

Liefs

• 21 Mei 2008 - 16:51

Ria:

Hoi John en Miran, wat leuk om jullie berichten weer te lezen. Ik kreeg gisteren het mailtje van 20 mei.
    Weer schitterende foto,s. Geniet en relex nog lekker. Liefs Ria en A3

• 21 Mei 2008 - 21:50

Ger,Es,tych:

Wat een verhaal,en weer veel indrukken hebben jullie opgedaan,geniet nog effe,en de foto's zijn ook helemaal top!!
    Knuffel uit zwollywood!!

Liefs,Gerrit,Esther en Tycho

• 23 Mei 2008 - 09:51

Hanneke, Cor, Jannie:

Hoi levensgenieters!

Volgens mij willien jullie voorlopig niet meer naar huis. Het is daar geweldig vertoeven met een erg vriendelijke bevolking, hun gastvrijheid, de natuur, klimaat, overheerlijk eten.....een paradijsje!
    Ook de foto's zijn weer mooi.
    Geniet nog heerlijk daar van alles! Groetjes en liefs.